Categorieën
Vereniging

Naamvereniging Hollander

De “Naamvereniging Hollander” is opgericht op 19 Augustus 1995 te Obdam en op 11 Mei 1999 zijn haar statuten notarieel bekrachtigd. De oprichting kwam tot stand op initiatief van enkele Hollanders met genealogische belangstelling als hobby. Het ledenaantal is nu ca. 30.

De vereniging staat open voor naamdragers Hollander, hun aanverwanten of andere belangstellenden. Als algemene doelstelling geldt het bevorderen en verrichten van genealogisch onderzoek, zoals het samenstellen van stambomen en geschiedenissen betreffende alle families die de naam Hollander dragen.

Voor genealogische doeleinden heeft de vereniging de beschikking over een databank met inmiddels ruim 30.000 naamgenoten en een verzameling van officiële documenten, historische foto’s, advertenties, 30.000 bidprentjes, etc. Verder is de “Naamvereniging Hollander” aangesloten bij de Nederlandse Genealogische Vereniging.

Het bestuur van de vereniging telt (minimaal) 5 bestuursfuncties. De vereniging beoogt geen winstoogmerk of commerciële doelstelling en hanteert, om een en ander kostendekkend te krijgen, momenteel een jaarcontributie van € 17,50. Indien men de nieuwsbrieven via e-mail wenst te ontvangen bedraagt de jaarcontributie slechts € 12,50.